Weimarbrug Den Haag
In de winter van 2024 deed in bouwhistorisch onderzoek naar de Weimarbrug in Den Haag in opdracht van de gemeente.
Brug in de verlengde Weimarstraat, tekening uit 1886 (bron: collectie Haags Gemeentearchief, z.gr. 0831-8).
De Weimarbrug werd tussen 1886 en 1888 gebouwd als onderdeel van het Verversingskanaal in Den Haag. Het ontwerp voor de vaste brug in het verlengde van de Weimarstraat was van de hoofdingenieur van Provinciale
Waterstaat J. van der Vegt. Het was een brug met gietijzeren jukken en een dubbel houten brugdek. De brug was identiek aan de (later vervangen) brug in de Laan van Meerdervoort en qua vormgeving verwant aan de schutsluis (nog bestaand) en de zeesluis (later gewijzigd) in het kanaal. Alle vier hadden identiek gietijzeren lantaarns.
Foto van de Weimarbrug in ca. 1902 (bron: collectie Haags Gemeentearchief, O.15920).
In 1905 werd het brugdek verzwaard ten behoeve van de tram die hier moest gaan rijden. De trottoirs werden verhoogd. Een aantal piëdestals werd verwijderd en de balustrades werden aangevuld.
In 1970 werd de brug wederom verzwaard, ditmaal vanwege de toegenomen verkeerslast. Het gehele brugdek van de rijbaan werd vernieuwd, inclusief de balken eronder. Alleen de klommen bleven behouden. In 1976 werd de weginrichting van de brug gewijzigd. Er kwam een twee-richtingen fietspad dat met een verhoging werd afgescheiden van de autoweg.
In of kort voor 1993 werden de armaturen van de lantaarns (die eerder al gewijzigd waren) in historiserende vorm vernieuwd. Tussen 1993 en 1999 werd de weginrichting gewijzigd. Er kwam een autoweg in het midden met aan weerszijden een fietspad, zonder verhoogde afscheiding. De uiteinden van de balustrades aan de Conradkade werden na 1993 verwijderd.
De Weimarbrug in 2024.